Ben jij op dit moment druk bezig met het updaten, maken of bedenken van je webshop? Dan is het verstandig om dit artikel over de toekomstige strengere regels voor online verkoop goed door te nemen. Want als jij een webshop hebt of je verkoopt via een online platform, gaat er vanaf mei 2022 het een en ander voor je veranderen.
Het kabinet werkt aan betere bescherming voor klanten van webwinkels. Deze regels gaan in voor alle lidstaten van de Europese Unie. In dit artikel duiken we in de nieuwe wetgevingen en zetten we de belangrijkste punten voor je op een rijtje. Zo ben jij na het lezen van dit artikel helemaal up-to-date!
“Te vaak zijn webwinkels onvolledig, onduidelijk of soms zelfs misleidend. Mensen die iets kopen in een webwinkel moeten beter worden beschermd”. Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken)
1. Geen nep reviews meer!
Belangrijke pijlers van de consument voor het aankopen van een product zijn reviews en beoordelingen. De eerste eis aan de nieuwe regelgeving is dat bedrijven moeten kunnen aantonen hoe ze controleren dat de recensies echt zijn, of alle reviews verwerkt worden en of er sprake is van betaalde reviews. Door deze nieuwe regel krijgt de potentiele koper een beter en eerlijker beeld om een goede aankoopbeslissing te nemen. Zorg er dus voor dat je deze informatie voor jezelf verzamelt.
2. Bye Bye kortingknallers
Een berg met korting geven, maar een paar dagen vooraf de prijs omhooggooien. Dit soort verhalen hebben we allemaal wel eens voorbij zien komen. Maar vanaf volgend jaar is dat verleden tijd. Bij het aanbieden van een kortingsactie mag er geen willekeurige prijs meer genomen worden als uitgangspunt. Er moet worden uitgegaan van een prijs die tenminste 30 dagen voorafgaand de kortingsactie gehanteerd is.
3. Dataverwerking
Het gebruik van digitale diensten is de normaalste zaak van de wereld geworden. Denk hierbij aan platformen als Facebook, Instagram en TikTok. Je laat altijd je gegevens achter, maar wat gebeurt daar eigenlijk mee? Aanbieders van deze diensten moeten meer informatie verstrekken over bijvoorbeeld de duur van het behouden van jouw gegevens en hoe dat kan worden beëindigd. Zo krijgt de consument meer zeggenschap over wat er met hun data gebeurt.
4. Gepersonaliseerd aanbod
Online webshops worden verplicht om de consument te laten weten of ze een gepersonaliseerd aanbod voorgeschoteld krijgen of dat er betaald is om een hogere ranking te krijgen. Doordat algoritmes steeds vaker bepalen wat de consument te zien krijgt, varieert het online aanbod enorm en krijgt niet iedereen gelijke kansen. Deze regel steekt daar een stokje voor. Alles in dit plan draait om transparantie voor de consument!
4. Retour?
Er wordt onwijs veel geretourneerd in Nederland, maar liefst 13% van alle online aankopen wordt teruggestuurd. Maar wie is er verantwoordelijk nadat jij dat te kleine shirtje of die peperdure iPhone die in de verkeerde kleur is gestuurd hebt afgeleverd bij het postkantoor? Het wordt voor de leverancier verplicht om dit duidelijk te vermelden bij de aankoop van het product.
Pas de 5 bovenstaande regels toe om voor 22 mei 2022 voorbereid te zijn op deze veranderingen. Let hierbij wel op, de definitieve datum voor deze wetswijzigingen is nog niet bekend. Hou onze socials in de gate, dan houden wij je op de hoogte over de meest recente veranderingen op het gebied van online regelgevingen!
Ja, het is misschien de wat minder hippe kant van je bedrijfsvoering, maar de wet en regelgeving in de onlinewereld wordt steeds strenger. Zorg ervoor dat jij met deze punten aan de slag gaat, dan voorkom je eventuele problemen. Heb jij hulp of advies nodig om jouw bedrijf online helemaal AVG-proof te maken? Neem dan contact op met @Stijn hij vertelt je er alles over!