2020 was op zijn minst gezegd een bijzonder jaar. Ook in de marketingwereld gebeurde er veel! Zo werden veel campagneplannen de prullenbak in gegooid en vervangen voor passende ‘Corona-campagnes’. Maar toch hebben we kunnen genieten van een aantal toffe marketingstunts, waar ons hart aanzienlijk sneller van ging kloppen!
Wij hebben dé 5 beste marketingcampagnes van 2020 voor je op een rijtje gezet!
Burger King
Eet (ook) bij McDonald’s, zegt Burger King in de onderstaande advertentie. Je moet er een dosis lef voor hebben. Een campagne bedenken voor Burger King waarin je klanten ook naar de concurrent stuurt. Sinds het begin van de pandemie zijn er een aantal merken die op een unieke manier uitblinken op marketinggebied. Burger King vraagt hun klanten op social media om óók naar de concurrent te gaan, om zo de concullega’s een hart onder de riem te steken.
De reclame van de fastfoodgigant pakte goed uit. Ze kregen veel aandacht en sympathie op social media. Volgens ons een goede zet van Burger King! Daarom staat hij bij ons op nummer #1.
Snelle X Interpolis
Zit jij stiekem wel eens met je telefoon in de hand op de fiets? Snelle en Interpolis hebben de handen in een geslagen om dit tegen te gaan. Snelle ging in gesprek met jongeren die door afleiding van hun smartphone een ongeluk gehad hebben. Deze aangrijpende verhalen brachten inspiratie voor het succesvolle nummer ‘Smoorverliefd’. Bij de song werd een aangrijpende videoclip, online mini documentaire en de Interpolis app PhoNo uitgebracht. Het nummer Smoorverliefd stond binnen no-time op nummer 1 en is inmiddels al meer dan 15.000.000 (vijftien miljoen!) keer bekeken op YouTube.
Gebruik maken van een groot opkomend talent als Snelle, om zo de doelgroep te verbinden. Een strategische zet van Interpolis en voor ons de reden om deze campagne op een welverdiende nummer 2 te zetten!
Heineken
We pakken een nieuw wit vel en starten met tekenen, niet zomaar tekenen maar we tekenen gericht vormen die aansluiten op
Van Heineken zijn we gewend dat ze altijd de juiste snaar weten te raken met hun marketingcommunicatie. Tijdens de pandemie was het dus afwachten waar de biergigant nu mee zou komen. En het wachten werd beloond! Heineken lanceerde de video-campagne: ‘Connections’. In de video laat de bierbrouwer zien hoe we nu samenkomen, proosten, connecten en disconnecten. De herkenbaarheid in de video is onwijs goed overgebracht. Het gaat van je telefoon tussen de bananen in de fruitschaal proppen, omdat je geen standaard hebt, tot aan met je laptop in het trappengat staan omdat je daar dat ene wifistreepje meer hebt.
‘It’s not the best get-together, but it’s the best way to get together’, was de quote rondom de campagne. IJzersterk volgens ons! Wij blijven Heineken op de voet volgen. Plek 3 in onze lijst!
Famke Louise X Videoland
Deze campagne is een tikkeltje gewaagd, je moet er als marketeer maar van houden. Onderstaande foto werd door de razend populaire Famke Louise gepost op haar Instagram met ruim 1.000.000 volgers. De tekst die daarbij stond was: ‘Welke honden passen het best bij mijn nieuwe kledinglijn?’. Na enkele minuten en honderden haat comments werd het bericht verwijderd, en verdween Famke van de aardbodem. Maar gelukkig werd bij de lancering van haar documentaire op Videoland duidelijk dat de post voor juiste doeleinde bestemd was. Famke dook in de gruwelijke praktijken van de bontindustrie en maakte daarbij een duidelijk statement naar haar volgers en fans: bont is niet oké.
Een goed staaltje Guerrillamarketing volgens ons. Haar docu werd een succes en de afkeer tegen bont werd steeds groter in haar doelgroep. Goed werk Famke! Je verdient een mooie 4e plek in deze lijst.
Post NL
Wees extra lief voor de postbezorgers in deze bijzondere tijd, dat was de boodschap van PostNL op social media en over de fysieke kanalen. De online aankopen in 2020 stegen naar ondenkbare hoogte. Er werd voor ruim 26 miljard euro aan pakketjes besteld. En een groot deel van deze pakketjes werd bezorgd door PostNL. Met name de laatste zin onderaan getuigd van een sterke marketingcommunicatie.
Wat hebben de bezorgers hard gewerkt tijdens de pandemie! Ze verdienen daarom een plekje in deze lijst. En vergeet niet, “geef ze de ruimte, zwaai even als je ze ziet!”.
Ken jij nog toffe andere campagnes die wij over het hoofd hebben gezien? Laat het ons weten! Zou jullie organisatie ook een ijzersterkte campagne kunnen gebruiken en ben je benieuwd naar wat CRCL daarin kan beteken?
Neem dan contact op met Stijn, hij vertelt je over storytelling, spraakmakende campagnes en meer!