Iedere dag ontvang je meerdere mails en nieuwsbrieven vol reclame van verschillende merken. Maar werkt deze manier van online marketing nu echt? Het antwoord daarop is volmondig: ja! E-mailmarketing is een effectief en krachtig middel, wat wanneer het goed wordt ingezet, het investeren helemaal waard is.
Anno 2021 is e-mailmarketing nog steeds een van de beste manieren om contact te leggen met klanten in de B2C en B2B markt. Iedereen die zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, zit met oprechte interesse te wachten op nieuws, aanbiedingen of informatie rondom jouw merk.
De cijfers liegen er niet om. Al jarenlang is e-mailmarketing het middel met de hoogste ROI. In 2018 was het gemiddelde rendement 38 euro voor iedere geïnvesteerde euro! Dat beste lezers is dé kracht van e-mailmarketing!
Wat is e-mailmarketing?
Bij e-mailmarketing zet je mails gericht in om een boodschap over te brengen naar bijvoorbeeld een potentiële klant of naar een bestaande consument die eerder al over is gegaan tot conversie. e-mailmarketing is een vorm van direct marketing, wat inhoudt dat je boodschap direct naar de ontvanger stuurt. Het is een veelzijdig communicatiemiddel waarmee bijvoorbeeld actualiteiten, aanbiedingen of klanttevredenheidsonderzoeken verspreid kunnen worden. Naast het werven en bereiken van nieuwe- of bestaande klanten kan e-mailmarketing ook perfect worden ingezet voor relatiebeheer.
Het medium is onwijs interessant door het grote aantal actieve gebruikers. Wereldwijd zijn er zo’n 5,5 miljard mailaccounts in omloop die dagelijks worden gebruikt. Daarbij ben jij de baas over wie welke content op welk moment ontvangt. Social-mediagigant Facebook vermindert al een tijd de zichtbaarheid van branded content, bij e-mailmarketing is dit niet mogelijk.
Meten = weten!
Data, data en nog eens data. Tegenwoordig is data niet meer weg te denken uit de wereld van online marketing. Bij e-mailmarketing is het mogelijk om deze data om te zetten in commerciële kansen. Zo kunnen er op basis van marketing automation complete sales funnel worden gebouwd. Op deze manier zorg jij ervoor dat je (potentiële) klanten op het juiste moment, de juiste mail ontvangt. Deze manier van mailen wordt steeds vaker ingezet en er zijn talrijke mogelijkheden. Daarbij bezitten de meeste e-mailmarketingsystemen een uitgebreid dashboard met daarin alle ins en out over de verstuurde campagnes. Alles om jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau te tillen!
Ja, ik wil e-mailmarketing
Ben jij helemaal overtuigd en klaar om dit medium in te zetten om jouw marketingdoelen te behalen? Let’s go!
Allereerst is het belangrijk om een keuze te maken uit de verschillende aanbieders van e-mailsoftware. Of dat nu HubSpot, Spotler, MailChimp of een andere aanbieder is, hangt af van de doelen en het budget. Oriënteer, vergelijk en maak een keuze. Hou er wel rekening mee dat de software moet voldoen aan de eisen van de e-mail service provider (ESP).
Breng daarna de doelgroep in kaart met de verschillende doelen die je wilt behalen. Om deze doelgroep te bereiken, heb je e-mailadressen nodig. Vergaar deze bijvoorbeeld door de bezoekers van je website zich te laten inschrijven op een nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper of een korting.
Zorg daarna voor een goed design met een UX-proof template en plaats duidelijke CTA-buttons om de conversie doelen te behalen. Dan is het tijd om te testen! Gebruik A/B testen om inzicht te krijgen welke tijden, tone of voice, afbeelding, etc. het beste werken om het meeste uit jouw nieuwsbrief te halen.
E-mailmarketing is een zeer effectief en krachtig middel om direct in contact te blijven met je doelgroep. Echter, vergt het medium veel tijd en energie, maar dit krijg je 100% terug in de vorm van een hoge ROI (return of investment).
Nog een keer de grootste voordelen van e-mailmarketing op een rij:
- Hoge ROI
- Relatief goedkope marketinginstrument
- Direct meetbare resultaten
- Persoonlijke benadering tot de doelgroep
- De boodschap belandt direct in de mailbox van je doelgroep
- 99% van de consumenten controleert dagelijks hun mailbox
- 73% van de millennials heeft de voorkeur om via e-mail met bedrijvend te communiceren
Heb jij nog vragen over e-mailmarketing of ben je ervan overtuigd dat je dit beter uit handen kunt geven? Neem dan contact op met Timo, hij vertelt je graag alles over e-mailmarketing!